هنر دامپروری و دامپروری هنرمندانه
ضرورت( dnmp ) در اقتصاد دامپروری
به قلم : امید قربانی
عکس بسیار زیبای بالا رو آقای مسعود برومند خلق کردن . جوان خلاق و خوش ذوق اصفهانی که مدیریت فارم پدرشون در منطقه آذربایجان رو برعهده دارن .
هزار آفرین و دست مریزاد به ایشون و پدر بزرگوارشون جناب مهندس برومند عزیز از پیشکسوتان و کارشناسان خبره حوزه پرورش گاومیش در ایران !
و مسعود ، همان جوان ایرانی خوش آتیه ای هست که یک هنر نمایی بسیار جذاب و زیبا رو خلق کرده و آموزش مارکت با تارگت رو به ما یادآوری کرده .
بنده به عنوان یک پژوهشگر و کارشناس حوزه دامپروری ، این هنرنمایی رو غیر قابل قیمت گذاری و بسیار بالاتز از شاخص های متداول اقتصادی میدونم .
نمیخوام وارد فلسفه زیبایی شناسی و هرمنوتیک بشم بلکه دقیقا دارم از منظر اقتصادی و ثروت سازی به موضوع مسئله نگاه میکنم .
فعالیت تولیدی در هر حوزه ای بدون راهبرد ( Social advertising ) هیچ معنا و مفهومی نداره مگر اینکه در جامعه ی بسته ی سوسیالیست و کار اشتراکی کلخوز ها شکل گرفته باشه .
بارها و بارها خدمت دامداران عزیزی که به جهت مشاوره با بنده تماس میگیرن و یا دامدارانی که در تمامی فضا های آموزشی حضور دارن اینو عرض کردم که :
اگه برای کار و سرمایه خودت تارگت بلند و کوتاه ترسیم نکنی و پلان نداشته باشی محکوم میشی به هزاران گرفتاری و مشکل .
تارگت یعنی هدفمند کردن فعالیت تولیدی و اقتصادی . اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی که قراره با برنامه ریزی مدون یکی یکی بهشون برسیم .
Targeted product advertising
یکی از مهمترین و بنیادی ترین ابزارهای ارتقاء صنعت دامپروری که مع الاسف حتی در بین آکادمیسین ها و چهره های علمی دامپروری نسبت بهش غفلت و بیتوجهی عمیق شده موضوع ایجاد نیاز اجتماعی ( پروداکت ادورتیکنال ) هست .
یعنی ایجاد احساس ضرورت در جامعه مخاطب و بازار مصرف . البته اینو نباید با تبلیغات یکی بدونین چون بسیار گسترده تر از این چیزا ست و خودش به تنهایی دارای پشتوانه قدرتمند فلسفی هست .
شاید بهترین واژه ای رو که بشه برای این غفلت تاریخی نسبت داد ، ابزار سوزی باشه . ما ایرانیان استعداد عجیبی در از دست دادن فرصت های طلایی اقتصادی و بازار سازی برای کالاها و محصولات خودمون داریم .
و خب البته این مشکل و معضل ارتباط چندانی با خود تولید کنندگان نداره بلکه مربوط میشه به اساتید دانشگاهی و آکادمیسین ها و برنامه ریزان صنعت غذایی کشور !
امیـدوارم که در آینــده ای نزدیک صنعت دام با پنج میلیون نفر فعال و تولید کننده و هزاران کارشناس و استاد دانشگاه و پژوهشگر به ضرورت مبرم و حیاتی DNMP و PMM برسن .
( Product market management )
صد البته که متخصص اینگونه موضوعات ضروری رو باید خارج از معماری دامپروری دنبال کنیم …
نویسنده : امید قربانی ۱۴٠٠ / ۱۱ / ۲۲
کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری
مدیر عامل شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر
مدیر گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام
مقالات بیشتری از امید قربانی بخوانید:
اسیدوز شکمبه چیست و چه دلایلی دارد ؟
هفت اقدام مهم در مواجهه با ورم پستان
پویش ملی نجات صنعت دامپروری ایران
لینک گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام
لینک پایگاه اطلاع رسانی پاترا در ایتا
جناب مهندس قربانی شما از هنر دامدار و هنرمندی دامپروری گفتین اما از هنر مدیران دولتی که با بی هنری خاصی اینهمه مشکل برای ما دامداران بوجود آوردن چیزی نگفتید. هنر تصمیم گیران و مدیران وزارت جهاد کشاورزی اینه که دام های اصل و نسب دار و اصلاح نژاد شده ما رو بفرستن کشتارگاه و از اون طرف دام های جدید توی پاکستان و ارمنستان و برزیل و آفریقا کشف کنن و وارد کشور کنن . همین الان هم وزارت جهاد کشاورزی واردات هزاران گوسفند و گاو از پاکستان رو داره انجام میده . تصمیمات کلا خلاف اصول کشاورزی و دامپروری پایدارکه کمر ما دامداران رو شکسته. لطفا از هنر جهاد کشاورزی هم بنویسید