قبل از هرچیز لازم هست که یک تعریف ساده اما دقیق از مفهوم ( طبقه ی خاکسری ) داشته باشیم : طبقه خاکستری یعنی مردمی که نه هستن نه نیستن . یا اگه بخوایم شفاف تر بگیم : طبقه خاکستری یعنی مردمی که هم هستن هم نیستن !
به عبارتی ساده تر : طبقه خاکستری گروهی از جامعه هستن که برای نیاز سیاسی حکمرانی ( مشروعیت ساختار ) لازم هست که وجود داشته باشن اما برای بودجه نویسی و جایی که نیاز به هزینه کردن هست ، لازمه که نباشن و وجودشون باید انکار بشه .
به طبقه خاکستری ، اصطلاحا( احمق اجتماعی ) و ( گوسفند سیاسی ) هم گفته میشه و تقریبا در تمام جوامع بشری شاهد ظهور و بروز طبقه خاکستری هستیم حتی در همین ایران خودمون .
طبقه بندی جوامع توسط متخصصان حوزه جامعه شناسی تا همین چند سال پیش عمدتا بر اساس شاخص ثروت و ابزار بود . اما اخیرا یک شاخص بسیار مهم و زیربنایی دیگه هم به اون دو تا اضافه شده . ( توانایی بازتاب ) جدید ترین شاخص در مورد ارزیابی و طبقه بندی جوامع هست که مورد توجه متخصصین قرار گرفته .
عدم توانایی بازتابی یعنی چی : یعنی گروه هایی از جامعه که قدرت جلب توجه و شناساندن خودشون و مشکلات خودشون رو به سایر گروه های جامعه ندارن . این گروه در طبقه گوسفند سیاسی و احمق اجتماعی قرار داده میشه .
در حال حاضر درصد بزرگی از جوامع رو این طبقه شکل داده . گوسفند سیاسی لزوما به معنای آدم بیسواد ، بیتفاوت و بیخیال نیست بلکه شاخص اصلی نداشتن پایگاه رسانه ای ( بیصدایی و بی تصویری ) عنوان شده . احمق اجتماعی ممکنه تحصیلکرده و دردمند باشه اما اگه نتونه وضعیت وخیم و بحرانی خودش رو صریح و شفاف ارائه کنه و نتونه به سایر طبقات اجتماعی نشون بده ، گوسفند سیاسی تلقی میشه .
احمق جتماعی محبوب ترین طبقه در سیستم های غیر دموکراتیک و فساد آفرین هست . چراکه در زمانِ قبض و سقوط اقتصادی ( نیاز مالی دولت ها ) به راحتی استثمار میشن و در زمان بسط مشروعیت ( نیاز به حضور سیاسی ) به راحتی استحمار میشن .
کافیه تا اتمسفرِ عوام فریبانه ی رسانه های رسمی حکمرانی کمی تقلیب بشه تا همه ی افراد این گروه سردرگم رو مطیع خودش کنه . درست مانند گوسفند های گرسنه ای که در پی اندکی علوفه به راحتی مطیع چوپان میشن .
حفظ این پرولتاریا به عنوان بردگان اقتصادی و حُمَقای سیاسی برای طبقه بورژوا ، جزو ضرورت های غیر قابل اغماض هست به ویژه امروزه که سیستم ها زیر ذره بین پایش های بین المللی و فشار سازمان های جهانی هستن .
تنها راه خروج از گوسفند شدگی ، استعمال قدرتمندانه و گسترده از ابزار رسانه ست . گروه هایی که رسانه سازی دارن یا از رسانه های موجود استفاده مطلوب میکنن برای نمایاندنِ مطالبات ، به سرعت از این طبقه خارج شده و بهبود وضعیت پیدا میکنن .
فیلترینگ ، طرح صیانت و کاهش پهنای اینترنت در موضوعِ رسانه های اجتماعی ( فضای مجازی ) که بارها از زبان برخی چهره های سیاسی گفته شده ریشه ای عمیق در همین مسئله داره !
کلام آخر : اگر نخواهیم یا نتوانیم از ابزار های رسانه ای موجود به نحو مطلوب و مؤثر در شناساندن خودمان ، توانایی ها ، قدرتمندی ، کاستی های تحمیلی ، قبض های معیشتی و مطالبات بحرانی بهره ببریم بدون شک گوسفند سیاسی و احمق اجتماعی باقي خواهیم ماند …
نویسنده : امید قربانی
دانش آموخته جامعه شناسی سیاسی / کارشناس دامپروری و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی / مدیر عامل گروه مهندسی توسعه دامپروری اندیشه مهر
دکتر سید محمد آقا میری :
جهش تولید با مشارکت مردم بدون مجاهدت مسئولان محقق نمی شود
/ به گزارش سرویس داخلی پایگاه خبری تحلیلی خبردام دکتر سید محمد آقا میری استاندار قم گفت : جهش تولید با مشارکت مردم بدون مجاهدت مسئولان و برنامه ریزی زمان بندی شده محقق نمیشود .
/ به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم ، دکتر سید محمد آقا میری امروز در اولین جلسه دیدار با مدیران کل دستگاه های دولتی و اجرایی استان که در سالن جلسات کرامت برگزار شد بیان کرد: همه مسئولان وظیفه دارند با تمام توان در خدمت مردم باشند و برای رفع مشکلات آنان بدون هیچ بهانه ای اقدام کنند.
/ وی آسان شدن دسترسی مردم به مسئولان را مورد توجه قرار داد و گفت : اگر مدیری در مسیر جذب سرمایه گذار حاشیه سازی کند، در اصل مانع سرمایه گذاری او می شود، که دراین صورت با او برخورد خواهد شد تا شعار سال بدون هیچ وقفه ای محقق شود .
/ در این جلسه برخی از فعالین اقتصادی استان و مسئولان به بیان دغدغه های پیش روی تولید کنندگان و موانع پیش روی تحقق شعار سال پرداختند .
/ ایجاد شبکه واحد تولید و برنامه ریزی بهتر برای تامین برق و گاز مورد نیاز تولید کنندگان از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود .
در پایان این جلسه مصوب شد ظرف مدت ۴۸ ساعت تمامی دستگاه های اجرایی و مرتبط با فعالیت های اقتصادی ازجمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت برنامه های خود را در جهت تحقق شعار سال به صورت کامل و جامع ارائه دهند.
خرد جمعی چیست ؟
در یک روز پاییزی از سال ١٩٠٦ میلادی ، پیش از شروع جنگ جهانی اول ، دانشمند معروف بریتانیایی ، فرانسیس گالتون ، خانه شخصی خود را در شهر پلیموت به مقصد بازدید از یک بازار مکاره در خارج از شهر ترک کرد .
فرانسیس گالتون ٨٥ ساله که یک عمر در تحقیق و پژوهش فرو رفته بود و اینک به دانشمندی معروف تبدیل شده بود ، نشانه های پیری و فرسودگی و کهولت را آرام آرام در خود احساس می کرد و متوجه میشد که توانایی های جسمی و بدنی اش در حال کم شدن و کاهش است . اما هنوز از ذهنی خلاق و کنجکاو برخوردار بود ، چیزی که در تمام طول عمرش به وی کمک کرده بود تا به شهرت دست یابد .
دلیل اصلی شهرت گالتون یافته ها و کشفیات او در موردِ علم وراثت بود که موافقان و مخالفان سرسختی نیز داشت . در آن روز خاص گالتون با سفری کوتاه به بازار مکاره ی خارج از شهر تصمیم گرفته بود که در مورد احشام مطالعه کند . مقصد گالتون بازار مکاره سالیانه ای بود در غرب انگلستان ، جایی که زارعین و دامداران ، احشام و حیوانات خود را از گاو های شیری و گاو های گوشتی و گوسفند و اسب و خوک و غیره برای ارزش یابی و قیمت گذاری و خرید و فروش به آنجا می آوردند.
حضور یک دانشمند معروف و نام آشنا مانند گالتون در چنان جمعی غیر عادی به نظر میرسید . ولیدر همین حال باید توجه داشته باشیم که آقای گالتون به دو چیز بسیار علاقه مند بود و آنها را شدیداً دوست داشت . یکی اندازه گیری پارامتر های فیزیکی و ذهنی و دیگری مطالعه در خصوص پرورش نسل ها .
آقای گالتون که در عین حال پسر خاله آقای داروین صاحب نظریه جنجال برانگیز تکامل نیز بود به طرز عجیبی باور داشت و اعتقادش بر این باور بود که در یک جامعه تنها تعداد اندکی از مردم ، مشخصه های لازم برای هدایت سالم و درست و دقیق آن جامعه را در خود دارند و از همین رو مطالعه مربوط به مسائل وراثت و نیز پرورش نسل ، مورد توجه وی بود . گالتون قسمت بزرگی از عمر خود را صرف اثبات این نظریه کرده بود که اکثر و اغلب افراد یک جامعه فاقد ظرفیت و پتانسیل و توانایی های لازم برای اداره جامعه خود هستند و اگر راهبر شوند جامعه خود را به بدبختی و بیراهه میبرند .
آن روز آقای گالتون در حالی که در میان غرفه های نمایشگاه مشغول قدم زدن بود به جائی رسید که در آن مسابقه ای ترتیب داده شده بود . یک گاو نر فربه انتخاب شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود . هر کس که تمایل شرکت در مسابقه را داشت باید ٦ پنس می پرداخت و ورقه ای مهر شده را تحویل می گرفت .
در آن ورقه باید تخمین خود را از وزن گاو نر می نوشت. نزدیک ترین تخمین به واقعیت برنده مسابقه بود و جوائزی به صاحب آن تعلق می گرفت .
٨٠٠ نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند تا شانس خود را بیازمایند و از جایزه آن بهره مند گردند . افراد از همه تیپ و طبقه ای آمده بودند . از قصاب گرفته که قاعدتا باید بهترین و نزدیک ترین نظر را به واقعیت می داد تا کشاورز و مردم عامی بی تخصص . گالتون این گروه افراد را در مقاله ای که بعدا در مجله علمی « طبیعت » منتشر کرد به کسانی تشبیه کرد که در مسابقات اسب دوانی ، بدون کم ترین دانشی در موردِ اسب ها و مسابقه و تنها بر اساس شنیده هایی از دوستان ، روزنامه ها و این طرف و آن طرف بر روی اسب ها شرط می بستند .
اما یک چیز برای گالتون جالب بود ، این که میانگینِ نظر افراد چیست . او می خواست ثابت کند چگونه تفکر افراد وقتی نظریاتشان با هم جمع شده و معدل گرفته می شود در صورتی که متخصص نباشند از واقعیت به دور است . او آن مسابقه را به یک تحقیق علمی بدل کرد . پس از این که مسابقه به انتها رسید و جوایز پرداخت شد ، ورقه هائی را که افراد بر روی آن نظرات خود را در خصوص وزن گاو نر منعکس کرده بودند از مسئولین مسابقه به عاریت گرفت تا مطالعات آماری خود را بر روی آنان انجام دهد .
مجموعا ٧٨٧ نظر داده شده بود . گالتون به غیر از تهیه یک سری منحنی آماری دست به محاسبه میانگینِ نظرات زد . او می خواست دریابد عقل جمعی مردم پلیموت چگونه قضاوت کرده است . بدون شک تصور او این بود که عدد مزبور فرسنگ ها از عدد واقعی فاصله خواهد داشت چرا که از دید وی افراد خنگ و عقب مانده در آن جمع اکثریت قاطع را تشکیل می دادند.
میانگینِ نظرات جمعیت این بود که گاو نر ١١٩٧ پوند وزن دارد و وزن واقعی گاو که در روز مسابقه وزن کشی شد ١١٩٨ پوند بود. گالتون اشتباه می کرد . تخمینِ جمع بسیار به واقعیت نزدیک بود . گالتون نوشت نتایج نشان می دهد که قضاوت های جمعی و دموکراتیک از اعتبار بیشتری نسبت به آنچه که من انتظار داشتم برخوردار می باشند . این حداقل چیزی بود که گالتون می توانست گفته باشد.
در خصوص قضاوت « خرد جمعی » ذکر این مطلب ضروری است که نظر هر فرد دو عنصر را در درون خود دارد ، اطلاعات صحیح و اطلاعات غلط . اطلاعات صحیح ، از آن رو که صحیح اند ، همجهت و همراستا هستد و بر روی یکدیگر انباشته می شوند اما خطا ها در جهات مختلف و غیر همسو عمل می کنند. لذا تمایل به حذف یکدیگر دارند . نتیجه این می شود که پس از جمع نظرات آن چه که می ماند اطلاعات صحیح است.
کار تیمی و خرد جمعی امروزه جزو مبانی بدیهی و اولیه در اداره و مدیریت تمام ساختار ها و نظام هاست
رئیسی طعم مرگ را چشید
نه به او رای دادم و نه او را مناسب ریاست جمهور می دانستم .
او رئیس دولتی بود که در قد و قواره ایران نبود .کت بزرگی بود بر تن او ، اگر چه سعی بسیار داشت و آرزو های بزرگ ، اما توان رئیسی با آرزوی او و آنچه در ذهن می پروراند همراهی نمی کرد .
چهل و سه سال پیش نیز رئیس جمهوری بود به نام رجایی که به دست جلادان آن زمان ترور شد و به شهادت رسید . شهادت رجایی باعث شده بود که بسیاری از مردم در سوگ نشستند .حضور میلیونی مردم ایران در تشییع جنازه او و شهید باهنر زبانزد بود .
اما اینک پس از ۴۳ سال خبر درگذشت آقای رئیسی جامعه ایران را به دو دسته بزرگ با اختلاف فاحش تقسیم کرده است .
طبقه حاکم و طرفدار و طبقه مردم زخم خورده و به حساب نیامده ؛
عده ای تسلیت می گویند و بسیاری سکوت اختیار کرده اند و عده ای هم ابراز خشنودی می کنند .
مرگ هر فردی اگر چه دشمن هم باشد ناراحت کننده است .
جنازه دشمن را هم دیده ام. اما بار ها غم بر دلم مستولی گشته ؛
در طی این سالها اینقدر اخلاق ما بد شده است که از مرگ دیگری شاد می شویم بدون تردید نقش حاکمیت در شکل گیری نفرت در دل مردمان انکار ناپذیر است . اما سزا نیست در هر شرایط اخلاق را قربانی کنیم . اگر غمین نیستم ، شادی هم نکنیم
درگذشت ایشان را به همه دوست دارانش تسلیت عرض می کنم باشد که مردم و خداوند از تقصیراتش بگذرند .
امیدوارم مواضع مردم ،چشم و گوش مسیولین و آنان که گمان می کنند رخت قدرت و ثروت ابدی هست را باز کند . و از راه رفته به آغوش ملت باز گردند . درویشی
دکتر سید محمد آقا میری :
جهش تولید با مشارکت مردم بدون مجاهدت مسئولان محقق نمی شود
/ به گزارش سرویس داخلی پایگاه خبری تحلیلی خبردام دکتر سید محمد آقا میری استاندار قم گفت : جهش تولید با مشارکت مردم بدون مجاهدت مسئولان و برنامه ریزی زمان بندی شده محقق نمیشود .
/ به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم ، دکتر سید محمد آقا میری امروز در اولین جلسه دیدار با مدیران کل دستگاه های دولتی و اجرایی استان که در سالن جلسات کرامت برگزار شد بیان کرد: همه مسئولان وظیفه دارند با تمام توان در خدمت مردم باشند و برای رفع مشکلات آنان بدون هیچ بهانه ای اقدام کنند.
/ وی آسان شدن دسترسی مردم به مسئولان را مورد توجه قرار داد و گفت : اگر مدیری در مسیر جذب سرمایه گذار حاشیه سازی کند، در اصل مانع سرمایه گذاری او می شود، که دراین صورت با او برخورد خواهد شد تا شعار سال بدون هیچ وقفه ای محقق شود .
/ در این جلسه برخی از فعالین اقتصادی استان و مسئولان به بیان دغدغه های پیش روی تولید کنندگان و موانع پیش روی تحقق شعار سال پرداختند .
/ ایجاد شبکه واحد تولید و برنامه ریزی بهتر برای تامین برق و گاز مورد نیاز تولید کنندگان از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود .
در پایان این جلسه مصوب شد ظرف مدت ۴۸ ساعت تمامی دستگاه های اجرایی و مرتبط با فعالیت های اقتصادی ازجمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت برنامه های خود را در جهت تحقق شعار سال به صورت کامل و جامع ارائه دهند.
سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی ایران هکا استان قم
خرد جمعی چیست ؟
در یک روز پاییزی از سال ١٩٠٦ میلادی ، پیش از شروع جنگ جهانی اول ، دانشمند معروف بریتانیایی ، فرانسیس گالتون ، خانه شخصی خود را در شهر پلیموت به مقصد بازدید از یک بازار مکاره در خارج از شهر ترک کرد .
فرانسیس گالتون ٨٥ ساله که یک عمر در تحقیق و پژوهش فرو رفته بود و اینک به دانشمندی معروف تبدیل شده بود ، نشانه های پیری و فرسودگی و کهولت را آرام آرام در خود احساس می کرد و متوجه میشد که توانایی های جسمی و بدنی اش در حال کم شدن و کاهش است . اما هنوز از ذهنی خلاق و کنجکاو برخوردار بود ، چیزی که در تمام طول عمرش به وی کمک کرده بود تا به شهرت دست یابد .
دلیل اصلی شهرت گالتون یافته ها و کشفیات او در موردِ علم وراثت بود که موافقان و مخالفان سرسختی نیز داشت . در آن روز خاص گالتون با سفری کوتاه به بازار مکاره ی خارج از شهر تصمیم گرفته بود که در مورد احشام مطالعه کند . مقصد گالتون بازار مکاره سالیانه ای بود در غرب انگلستان ، جایی که زارعین و دامداران ، احشام و حیوانات خود را از گاو های شیری و گاو های گوشتی و گوسفند و اسب و خوک و غیره برای ارزش یابی و قیمت گذاری و خرید و فروش به آنجا می آوردند.
حضور یک دانشمند معروف و نام آشنا مانند گالتون در چنان جمعی غیر عادی به نظر میرسید . ولیدر همین حال باید توجه داشته باشیم که آقای گالتون به دو چیز بسیار علاقه مند بود و آنها را شدیداً دوست داشت . یکی اندازه گیری پارامتر های فیزیکی و ذهنی و دیگری مطالعه در خصوص پرورش نسل ها .
آقای گالتون که در عین حال پسر خاله آقای داروین صاحب نظریه جنجال برانگیز تکامل نیز بود به طرز عجیبی باور داشت و اعتقادش بر این باور بود که در یک جامعه تنها تعداد اندکی از مردم ، مشخصه های لازم برای هدایت سالم و درست و دقیق آن جامعه را در خود دارند و از همین رو مطالعه مربوط به مسائل وراثت و نیز پرورش نسل ، مورد توجه وی بود . گالتون قسمت بزرگی از عمر خود را صرف اثبات این نظریه کرده بود که اکثر و اغلب افراد یک جامعه فاقد ظرفیت و پتانسیل و توانایی های لازم برای اداره جامعه خود هستند و اگر راهبر شوند جامعه خود را به بدبختی و بیراهه میبرند .
آن روز آقای گالتون در حالی که در میان غرفه های نمایشگاه مشغول قدم زدن بود به جائی رسید که در آن مسابقه ای ترتیب داده شده بود . یک گاو نر فربه انتخاب شده و در معرض دید عموم قرار گرفته بود . هر کس که تمایل شرکت در مسابقه را داشت باید ٦ پنس می پرداخت و ورقه ای مهر شده را تحویل می گرفت .
در آن ورقه باید تخمین خود را از وزن گاو نر می نوشت. نزدیک ترین تخمین به واقعیت برنده مسابقه بود و جوائزی به صاحب آن تعلق می گرفت .
٨٠٠ نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند تا شانس خود را بیازمایند و از جایزه آن بهره مند گردند . افراد از همه تیپ و طبقه ای آمده بودند . از قصاب گرفته که قاعدتا باید بهترین و نزدیک ترین نظر را به واقعیت می داد تا کشاورز و مردم عامی بی تخصص . گالتون این گروه افراد را در مقاله ای که بعدا در مجله علمی « طبیعت » منتشر کرد به کسانی تشبیه کرد که در مسابقات اسب دوانی ، بدون کم ترین دانشی در موردِ اسب ها و مسابقه و تنها بر اساس شنیده هایی از دوستان ، روزنامه ها و این طرف و آن طرف بر روی اسب ها شرط می بستند .
اما یک چیز برای گالتون جالب بود ، این که میانگینِ نظر افراد چیست . او می خواست ثابت کند چگونه تفکر افراد وقتی نظریاتشان با هم جمع شده و معدل گرفته می شود در صورتی که متخصص نباشند از واقعیت به دور است . او آن مسابقه را به یک تحقیق علمی بدل کرد . پس از این که مسابقه به انتها رسید و جوایز پرداخت شد ، ورقه هائی را که افراد بر روی آن نظرات خود را در خصوص وزن گاو نر منعکس کرده بودند از مسئولین مسابقه به عاریت گرفت تا مطالعات آماری خود را بر روی آنان انجام دهد .
مجموعا ٧٨٧ نظر داده شده بود . گالتون به غیر از تهیه یک سری منحنی آماری دست به محاسبه میانگینِ نظرات زد . او می خواست دریابد عقل جمعی مردم پلیموت چگونه قضاوت کرده است . بدون شک تصور او این بود که عدد مزبور فرسنگ ها از عدد واقعی فاصله خواهد داشت چرا که از دید وی افراد خنگ و عقب مانده در آن جمع اکثریت قاطع را تشکیل می دادند.
میانگینِ نظرات جمعیت این بود که گاو نر ١١٩٧ پوند وزن دارد و وزن واقعی گاو که در روز مسابقه وزن کشی شد ١١٩٨ پوند بود. گالتون اشتباه می کرد . تخمینِ جمع بسیار به واقعیت نزدیک بود . گالتون نوشت نتایج نشان می دهد که قضاوت های جمعی و دموکراتیک از اعتبار بیشتری نسبت به آنچه که من انتظار داشتم برخوردار می باشند . این حداقل چیزی بود که گالتون می توانست گفته باشد.
در خصوص قضاوت « خرد جمعی » ذکر این مطلب ضروری است که نظر هر فرد دو عنصر را در درون خود دارد ، اطلاعات صحیح و اطلاعات غلط . اطلاعات صحیح ، از آن رو که صحیح اند ، همجهت و همراستا هستد و بر روی یکدیگر انباشته می شوند اما خطا ها در جهات مختلف و غیر همسو عمل می کنند. لذا تمایل به حذف یکدیگر دارند . نتیجه این می شود که پس از جمع نظرات آن چه که می ماند اطلاعات صحیح است.
کار تیمی و خرد جمعی امروزه جزو مبانی بدیهی و اولیه در اداره و مدیریت تمام ساختار ها و نظام هاست
رئیسی طعم مرگ را چشید
نه به او رای دادم و نه او را مناسب ریاست جمهور می دانستم .
او رئیس دولتی بود که در قد و قواره ایران نبود .کت بزرگی بود بر تن او ، اگر چه سعی بسیار داشت و آرزو های بزرگ ، اما توان رئیسی با آرزوی او و آنچه در ذهن می پروراند همراهی نمی کرد .
چهل و سه سال پیش نیز رئیس جمهوری بود به نام رجایی که به دست جلادان آن زمان ترور شد و به شهادت رسید . شهادت رجایی باعث شده بود که بسیاری از مردم در سوگ نشستند .حضور میلیونی مردم ایران در تشییع جنازه او و شهید باهنر زبانزد بود .
اما اینک پس از ۴۳ سال خبر درگذشت آقای رئیسی جامعه ایران را به دو دسته بزرگ با اختلاف فاحش تقسیم کرده است .
طبقه حاکم و طرفدار و طبقه مردم زخم خورده و به حساب نیامده ؛
عده ای تسلیت می گویند و بسیاری سکوت اختیار کرده اند و عده ای هم ابراز خشنودی می کنند .
مرگ هر فردی اگر چه دشمن هم باشد ناراحت کننده است .
جنازه دشمن را هم دیده ام. اما بار ها غم بر دلم مستولی گشته ؛
در طی این سالها اینقدر اخلاق ما بد شده است که از مرگ دیگری شاد می شویم بدون تردید نقش حاکمیت در شکل گیری نفرت در دل مردمان انکار ناپذیر است . اما سزا نیست در هر شرایط اخلاق را قربانی کنیم . اگر غمین نیستم ، شادی هم نکنیم
درگذشت ایشان را به همه دوست دارانش تسلیت عرض می کنم باشد که مردم و خداوند از تقصیراتش بگذرند .
امیدوارم مواضع مردم ،چشم و گوش مسیولین و آنان که گمان می کنند رخت قدرت و ثروت ابدی هست را باز کند . و از راه رفته به آغوش ملت باز گردند . درویشی