وبلاگ آموزشی دامپروری

هنر دامپروری و دامپروری هنرمندانه

هنر دامپروری و دامپروری هنرمندانه

ضرورت( dnmp ) در اقتصاد دامپروری

به قلم : امید قربانی

پرورش هنرمندانه گاومیش شیری توسط مسعود برومند از اصفهان

عکس بسیار زیبای بالا رو آقای مسعود برومند خلق کردن . جوان خلاق و خوش ذوق اصفهانی که مدیریت فارم پدرشون در منطقه آذربایجان رو برعهده دارن . 

هزار آفرین و دست مریزاد به ایشون و پدر بزرگوارشون جناب مهندس برومند عزیز از پیشکسوتان و کارشناسان خبره حوزه پرورش گاومیش در ایران !

و مسعود ، همان جوان ایرانی خوش آتیه ای هست که یک هنر نمایی بسیار جذاب و زیبا رو خلق کرده و آموزش مارکت با تارگت رو به ما یادآوری کرده .

بنده به عنوان یک پژوهشگر و کارشناس حوزه دامپروری ، این هنرنمایی رو غیر قابل قیمت گذاری و بسیار بالاتز از شاخص های متداول اقتصادی میدونم . 

نمیخوام وارد فلسفه زیبایی شناسی و هرمنوتیک بشم بلکه دقیقا دارم از منظر اقتصادی و ثروت سازی به موضوع مسئله نگاه میکنم . 

فعالیت تولیدی در هر حوزه ای بدون راهبرد ( Social advertising ) هیچ معنا و مفهومی نداره مگر اینکه در جامعه ی بسته ی سوسیالیست و کار اشتراکی کلخوز ها شکل گرفته باشه .

بارها و بارها خدمت دامداران عزیزی که به جهت مشاوره با بنده تماس میگیرن و یا دامدارانی که در تمامی فضا های آموزشی حضور دارن اینو عرض کردم که : 

اگه برای کار و سرمایه خودت تارگت بلند و کوتاه ترسیم نکنی و پلان نداشته باشی محکوم میشی به هزاران گرفتاری و مشکل .

تارگت یعنی هدفمند کردن فعالیت تولیدی و اقتصادی . اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی که قراره با برنامه ریزی مدون یکی یکی بهشون برسیم .

Targeted product advertising

یکی از مهمترین و بنیادی ترین ابزارهای ارتقاء صنعت دامپروری که مع الاسف حتی در بین آکادمیسین ها و چهره های علمی دامپروری نسبت بهش غفلت و بیتوجهی عمیق شده موضوع ایجاد نیاز اجتماعی ( پروداکت ادورتیکنال ) هست .

یعنی ایجاد احساس ضرورت در جامعه مخاطب و بازار مصرف . البته اینو نباید با تبلیغات یکی بدونین چون بسیار گسترده تر از این چیزا ست و خودش به تنهایی دارای پشتوانه قدرتمند فلسفی هست .

شاید بهترین واژه ای رو که بشه برای این غفلت تاریخی نسبت داد ، ابزار سوزی باشه . ما ایرانیان استعداد عجیبی در از دست دادن فرصت های طلایی اقتصادی و بازار سازی برای کالاها و محصولات خودمون داریم .

و خب البته این مشکل و معضل ارتباط چندانی با خود تولید کنندگان نداره بلکه مربوط میشه به اساتید دانشگاهی و آکادمیسین ها و برنامه ریزان صنعت غذایی کشور !

امیـدوارم که در آینــده ای نزدیک صنعت دام با پنج میلیون نفر فعال و تولید کننده و هزاران کارشناس و استاد دانشگاه و پژوهشگر به ضرورت مبرم و حیاتی DNMP و PMM برسن .

( Product market management )

صد البته که متخصص اینگونه موضوعات ضروری رو باید خارج از معماری دامپروری دنبال کنیم …

نویسنده : امید قربانی ۱۴٠٠ / ۱۱ / ۲۲

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری 

مدیر عامل شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر 

مدیر گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام

اسیدوز شکمبه ، تعریف و دلایل شکل گیری آن

مقالات بیشتری از امید قربانی بخوانید:

اسیدوز شکمبه چیست و چه دلایلی دارد ؟

هفت اقدام مهم در مواجهه با ورم پستان

پویش ملی نجات صنعت دامپروری ایران 

لینک گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام

لینک پایگاه اطلاع رسانی پاترا در ایتا 

 

1 دیدگاه در “هنر دامپروری و دامپروری هنرمندانه

  1. Lotfi گفت:

    جناب مهندس قربانی شما از هنر دامدار و هنرمندی دامپروری گفتین اما از هنر مدیران دولتی که با بی هنری خاصی اینهمه مشکل برای ما دامداران بوجود آوردن چیزی نگفتید. هنر تصمیم گیران و مدیران وزارت جهاد کشاورزی اینه که دام های اصل و نسب دار و اصلاح نژاد شده ما رو بفرستن کشتارگاه و از اون طرف دام های جدید توی پاکستان و ارمنستان و برزیل و آفریقا کشف کنن و وارد کشور کنن . همین الان هم وزارت جهاد کشاورزی واردات هزاران گوسفند و گاو از پاکستان رو داره انجام میده . تصمیمات کلا خلاف اصول کشاورزی و دامپروری پایدارکه کمر ما دامداران رو شکسته. لطفا از هنر جهاد کشاورزی هم بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *