اعتراض با شلوار پاره
فریاد بی صدای جوانان ما به نابسامانی ها
به قلم : حسین اقبال
پس از پایان جنگ جهانی دوم که طی آن شهر های زیادی ویران ، افراد بسیاری کشته ، زنان بیشماری بیوه و کودکان فراوانی یتیم گشتند ، یک حرکت اجتماعی و اعتراضی در بین جوانان آمریکایی با نام بیتل ها یا هیپی ها شکل گرفت .
افراد این گروه و پیروانشان در سراسر جهان و از جمله ایران دارای چند شاخصه ظاهری بودند :
داشتن گیسو و ریش بلند
شلوارهایی با پاچه های گشاد
پوشیدن تی شرت های جلف
کفش های کتانی
رایج نمودن موسیقی پاپ در ستیز و مقابله با موسیقی کلاسیک
شستن بر روی زمین در کوچه و خیابان و ترجیح آن بر استفاده از میز و صندلی
نواختن گیتار و خواندن آواز در معابر عمومی
استفاده از موتور های بزرگ به جای خودرو
البته در پشت تمامی این گونه اقدامات و رفتار ها ، فلسفه ای نهفته بود و آن مخالفت با سیاستمردان ، نظامیان ، ثروتمندان و مافیای تجارت سلاح و مواد مخدر بود .
یعنی در واقع نوعی اعتراض به تمام گروه هایی که سبب ساز این همه جنگ ، خونریزی ، کشتار ، آوارگی ، قحطی و نابسامانی در جهان شده بودند .
چرا که آنان با ظاهری آراسته کت ، شلوار ، پیراهن سپید ، کروات ، کفش های واکس زده ، ادکلن و ساعت های گران قیمت عامل این همه بدبختی برای مردمان جهان بوده و هستند .
لذا اینان میخواستند با اینگونه آراستن ظاهر خود و متفاوت بودن از آنان بیزاری و تبری جویند .
اعتراض با شلوار پاره : حال شاید در دوران کنونی جوانان ما نیز که این گونه گرایش به پوشیدن شلوار های پاره دارند ، میخواهند به نوعی اعتراض خود را با زبان بی زبانی فریاد بزنند .
آنهم به افرادی که با پوشیدن کت و شلوار های گرانقیمت ، پیراهن های سفید که دگمه های آن تا آخر بسته شده ، پیشانیهای پینه بسته و کفش های چرم مارک دار اقدام به همه گونه کار خلاف از جمله اختلاس ، دزدی ، خیانت ، جاسوسی ، گرانفروشی ، احتکار ، ناکارآمدی ، رانت خواری ، ویژه خواری و تک خوری مینمایند .
و هنگامی که این افراد را در صفوف اوّل نماز های جمعه و جماعت میبینند به یکباره آتش گرفته و دین گریز میشوند .
و جوانان به زعم خود تنها کاری که از دستشان بر میآید را به انجام میرسانند و آن تغییر ظاهر خود با عُرف جامعه و آن افراد است .
افراد یقه سفیدی که چنان مسکن را گران نمودن که هیچ کس نتواند حتی اجاره یک اتاق را تامین کند تا سنت حسنه ازدواج را بجا آورد و آغازگر یک زندگی آنهم از نوع شرعی ، عرفی ، قانونی و عقلی باشد .
خریدن خانه که پیشکش و یا حتی خریدن ارزانترین خودرو که لااقل بتواند با آن مسافر کشی نموده و دستش در جیب خودش باشد و نه ارتزاق از جیب پدر و مادر و نداشتن یک شغل ، در شان ، قد و قواره یک ایرانی با یک حقوق مکفی .
بله پوشیدن شلوار پاره میتواند نماد اعتراض به نهادهای فرهنگی سر کاری باشد که تمامی مسابقات و جوایز شان مختص دوستان و آشنایان خودشان است .
شلوار پاره ی جوانان ما میتواند اعتراض به مشاغلی باشد که فقط به یک عده مشنگ و عقب افتاده ی گاگول که داماد و یا از اقوام و آشنایان یکی از مقامات زبردستان میباشد تعلق میگرد .
آنان نیز با نگاه های یول شکل شان دیگران را به چشم زیردستان نگاه میکنند .
و یا آن عقب افتاده هایی که با مدارک جعلی به بالاترین مشاغل این کشور دست یافته و با دریافت حقوقی نجومی شعله های دوزخ را شعله ور تر مینمایند .
اعتراض به کسانی ست که هنگامیکه مردم ساعتها در مقابل میادین تره و بار در صف مرغ یا گوشت برزیلی که هیچ خورشتی را نمیتوان با آن پخت شاهد تقدیم بهترین گوشت ها در درب منزلشان میباشند .
اعتراض با شلوار پاره در واقع اعتراض به کسانی است که وقتی یک جوان نمیتواند حتی ده هزار تومان وام بگیرد ، با یک تلفن هزاران میلیارد وام میگرند آنهم وامی که قصدی برای باز پرداختش ندارند .
جوانان ما شلوار پاره میپوشند چون مسئولین شلوار پاره نمیپوشند .
نویسنده : حسین اقبال
مقالات و نوشته های دیگری از حسین اقبال بخوانید: فرزند آوری بانکی
معرفی اجمالی شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر
لینک گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام
لینک گروه کشوری گفتمان روستا در ایتا
لینک پایگاه اطلاع رسانی توسعه روستایی ایران