وبلاگ آموزشی دامپروری

‍ برندینگ دامپروری

برندینگ ، توسعه دامپروری مبتنی بر برند 

 به قلم : امید قربانی 

هرچقدر هم که درباره اقتصاد دامپروری گفتگو کنیم و مطالب آموزشی و انگیزشی ارائه کنیم باز هم آنطور که شایسته و بایسته است نمیتوان اهمیت موضوع را بیان کرد .

به این دلیل که صنعتِ دامپروری ما هنوز هم شاکله و ساختار سنتی و فرسوده خود را حفظ کرده و بر همان پاشنه ی لرزان میچرخد .

 بدین دلیل است که یکی از موضوعات اساسی و کاربردی اقتصاد دامپروری که مسئله ی برندینگ ( Branding ) میباشد شدیداً مورد غفلت واقع شده و هیچگاه در صنعت دام ایران مورد بهره برداری قرار نگرفته است .

چرا دامداران ما به ویژه در بخش پرورش گاوهای شیری همیشه باید منتظر چند ریال افزایش قیمت شیر از سوی دولت یا شرکت های بزرگ لبنی باشند ؟ 

در حالی که متاسفانه هیچ وقتِ روزگار قیمتِ شیر و گوشت که از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی تعیین میگردد ، برای تولید کنندگان و دامداران رضایت بخش نیست !

آیا حقیقتا برای بیرون رفتن از این چرخه ی معیوب و خسارا ساز راه دیگری وجود نداره که نخواهیم چشممان همواره به بخشنامه های دولتی باشد ؟

صد البته که راهکارهای فنی و تکنیکی و اقتصادی متعددی وجود دارد اما تا کنون مورد آموزش و بهره گیری قرار نگرفته است .

یکی از راهکار های علمی و کاربردی بسیار ارزشمند و مهم همین برند کردنِ دامداری ست .

برند سازی همان کاری ست که اغلب فارم های بزرگ انجام میدهند و سالانه سود سرشاری از این موضوع نصیب خود میکنند .

شیرِ تولید شده در دامداری شما و یک مگافارم مانند فکا ، هردو تقریباً یک قیمت دارند چراکه هردو را دولت و وزارت جهاد کشاورزی تعیین میکند . 

ما آیا سایر محصولات تولید شده در دامداری شما نیز با این مگافارم یکی هستند و یک قیمت دارند ؟ مثلاً تلیسه ای که همین حالا در فارم شماست با تلیسه های فکا از حیث قیمت یکی هستند ؟

صد البته که اصلاً اینگونه نیست ‌. تلیسه یک دامداری معمولی را هرچند هم که تاپ و درجه یک باشد عموما مفت و ناچیز میخرند و به عبارتی بزخری میکنند .

 اما در همین زمان یک گوساله ی شیرخوارِ درجه سه شرکت فکا را طی مزایده با قیمت های هنگفت و نجومی میفروشند . 

اجازه بفرمایید تا خیلی ساده و شفاف بگویم : شما ضرر گمنامی خود و بینامی دامداری تان را میدهید اما مگافارم هایی مانند فکا و بنیاد و… پول و سود هنگفتی از برند بودن دامداری خودشان میگیرند .

دامداران عزیزی که سی یا چهل راس ( بیشتر یا کمتر ) گاو شیری در فارم خود داری ، شما چرا تلاش نمیکنید تا برند شوید در شهر و استانِ خودتان و یا حتی در سطح کشور ؟

شاید پاسخ شما به پرسش فوق این باشد که : 

ای بابا ، فکا و بنیاد کجا و منِ ۲۰ راسی کجا ؟ اونا پنج شیش هزار تا گاو شیری تاپ دارن و روزانه چند تن شیر میدوشن اما من به زور دارم روزی یک تا دو تن شیر تولید میکنم و با یه مشکل کوچیک مثل آب برفکی و لمپی اسکین و … از همین مقدار هم کمتر میشم و بیست تا گاو من میشه پونزده تا!

خب در اینصورت باید عرض کنم که : اشتباه بزرگ و عمیقِ شما دقیقا همینجا و همین نگرشِ شماست .

برند شدن یک دامداری ارتباط چندانی با تعداد گاوهای شیری موجود در گله ندارد ‌بلکه پارامتر های مهمتری نیاز دارد . برای برند شدن باید از علم اقتصاد و مبانی علم تبلیغات کمک بگیرید . 

اگر خاطرتان باشد چندی پیش یک مقاله علمی و آموزشی تقدیم حضور شما کرده بودم تحت عنوان : « روش های ماده زایی در گله ها » .

در این مقاله توضیح داده بودیم که چگونه میتوان با استفاده از تعدادی راهکار بسیار ساده ، فرایند زایمان گله را به گونه ای مدیریت کنید که تا هشتاد درصد گوساله های متولد شده ، ماده باشند .

خودِ همین موضوع ماده زایی گله ها میتواند یکی از مهمترین و بهترین ابزار ها باشد برای برند شدن دامداری شما .

توجه داشته باشید که :

در بحث ماده زایی هدفِ نهایی ما صرفا افزایش تعداد افراد گله نیست . اصلا ممکن است در بسیاری از مواقع نتوانیم تراکم گله را افزایش دهیم به دلیل محدودیت فضای دامداری . 

اما خب حتی با وجود این محدودیت نیز میتوان از ماده زایی گله بیشترین استفاده را برد. مثلاً ماده زایی گله به دردِ این میخورد که همیشه گوساله ماده یا تلیسه و یا گاو شکمِ اول برای فروش داشته باشید . 

اگر مشتری های دست به نقد خوبی داشتیم که این تلیسه ها و گاوهای شکم یک را با قیمتِ برند میفروشیم . و چنانچه مشتری نبود که نگه میداریم و شیر تولید میکنیم .

اگر هم برای تامین گردش مالی دامداری به پول نقد احتیاج پیدا کردیم باز هم مشکلی وجود ندارد . یا حذف اختیاریِ دامِ شکم بالا را پیشه میکنیم و یا تلیسه و گوساله به بازار میفرستیم ‌.

همچنین ، اصلا و به هیچوجه قرار نیست کیفیتِ گله کاهش پیدا کند بلکه دقیقا قرار است کیفیت تولید گله افزایش پیدا کند که قطعا افزایش پیدا میکند .

در هر صورت نه تنها از طریق همین فرایند ماده زایی گله ضرری نکردیم بلکه حسابی سود میکنیم . با سیاستِ ماده زایی گله به طور میانگین هر دوسال یکبار میتوانیم دامداری خودمان را از حیث کارآمدی و تولید بیشتر ، نوسازی کنیم .

یک نکته تکنیکی: گوساله ی نر به عنوان قُلّک دامداری قلمداد میشود اما گوساله ی ماده به عنوانِ ثروت پایدار !

در پایان نیز باید اینگونه عنوان کنم که :

میتوانید این مبحث را فانتزی و ایده آل پردازی بدانید یا یک راهبرد برای سودآوری بیشتر . اختیار با خودتات است که قلک را انتخاب کنید یا ثروت پایدار را !

مهندس امید قربانی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری

مهندس امید قربانی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری

نویسنده : مهندس امید قربانی

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری

مدیر عامل شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر

مدیر گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام

مقالات بیشتری از امید قربانی بخوانید:

طعم های غیر طبیعی شیر 

قحطی شیر در الجزایر

قحطی شیر در الجزایر 

توسعه روستا ها در اروپا با محوریت دامپروری روستایی به دستور وزیر کشاورزی این اتحادیه شتاب گرفته است

توسعه روستایی اروپا

معرفی شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر

همکاران ما در پایگاه اطلاع رسانی پاترا

پویش ملی نجات صنعت دامپروری ایران 

http://abadam.blogfa.com

http://saderatedam.blogfa.com

 

2 دیدگاه در “‍ برندینگ دامپروری

  1. خبردام گفت:

    گزارش ویژه خبردام .
    سودآوری گاوداران استرالیا بیشتر شده است

    به گفته انجمن گوشت و دام استرالیا اصلی ترین دلیل سودآوری بیشتر گاوداران استرالیا، قیمت گوشت گاو است!

    قیمت های بالای گاو انگیزه ای اقتصادی برای تولید کنندگان و دامداران فراهم می کند تا گاوها را با وزن های سنگین تر پرورش دهند.

    بهبود شرایط فصلی در جنوب کوئینزلند و نیو ساوت ولز، خوراک فراوانی را برای تولید کنندگان فراهم کرده است. و نسبت افزایش یافته کشتار از بخش دامداری تامین می شود. در سه ماهه اول، ۵۵ درصد گاوهای ذبح شده از دامداری های صنعتی بودند.

    خبردام پایگاه اطلاع رسانی صنعت دامپروری ایران

  2. خبردام گفت:

    اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی : واکسیناسیون کامل و رایگان طیور روستایی در برابر نیوکاسل ⛔ استان خراسان جنوبی ، شهرستان فردوس و کلیه ی روستاهای تابعه این شهرستان . به گزارش سرویس داخلی پایگاه خیری تحلیلی خبردام ، واکسیناسیون طیور به صورت رایگان در سراسر روستاهای شهرستان فردوس انجام میگردد . ✅ بنابر اعلام روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس ، طرح واکسیناسیون طیور روستایی در برابر بیماری نیوکاسل با استفاده از واکسن نیوکاسل آشامیدنی مقاوم به گرما طبق برنامه زمانبندی شده مشخص، اجرایی میشود. ✅ در این اطلاعیه همچنین ذکر شده است که واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت ( آشامیدنی ) برای پرندگان بومی و خانگی (مرغ و خروس، کبوتر، اردک، غاز و …) به صورت رایگان توزیع میگردد و از روز یکشنبه (۱۴۰۱/۶/۲۷) تا روز شنبه (۱۴۰۱/۷/۲) بر اساس زمانبندی اعلام شده در روستا ها و شهر های شهرستان فردوس این طرح اجرا میشود . لطفا متن کامل این گزارش را در وبسایت خبری تحلیلی خبردام مطالعه بفرمایید . خبردام ، پایگاه اطلاع رسانی و مطالبه گری صنعت دامپروری و کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *