پایگاه سراسری پاترا

فورمول پیشرفت و توسعه

فورمول پیشرفت و توسعه

بررسی دلایل توسعه یافتگی کشور ها و آقایی آنان بر جهان !

به قلم : علیرضا مهدوی

روزنامه و روزنامه نگاری بخشی از ژنتیک فرهنگی آمریکایی هاست ‌با قدمتی طولانی و غنی . به همین دلیل در تحقیقات تاریخی این کشور روزنامه های قدیمی یک بخش کلیدی محسوب میگردند

روزنامه و روزنامه نگاری بخشی از ژنتیک فرهنگی آمریکایی هاست ‌با قدمتی طولانی و غنی . به همین دلیل در تحقیقات تاریخی این کشور روزنامه های قدیمی یک بخش کلیدی محسوب میگردند

مسئله ی چرایی و چگونگی پیشرفت کشور های اروپایی و آمریکایی و اینکه چطور این کشور ها از نقطه حضیض اجتماعی و سیاسی به نقطه سروری و آقایی رسیدن همواره جزو موضوعات مورد علاقه کارشناسان و حتی مردم عادی بوده و هست .

ادعا ها و تحلیل های زیادی در این زمینه از سوی بسیاری از افراد متخصص و غیر متخصص مطرح شده که بعضاً قابل تامل و ارزشمند هستن و خیلیاشون هم فاقد هرگونه ارزش هستن .

در این نوشتار تصمیم دارم دلایل مطرح شده فوق رو از زاویه نگاه خودم و از روی تجارب و سوابق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی اعلام کنم .

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا ادعا کرده اند که خانواده‌ های آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در مجموع تقریباً ۳/۶ زتابایت اطلاعات مصرف کرده‌ اند . ۳/۶ زتابایت را نمیتوان با اعداد معمولی توضیح داد . معادل قابل درک آن ، این است که تمام سطح ایالات متحده را با کتاب بپوشانیم تا ارتفاع ۳۵ متر

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا ادعا کرده اند که خانواده‌ های آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در مجموع تقریباً ۳/۶ زتابایت اطلاعات مصرف کرده‌ اند . ۳/۶ زتابایت را نمیتوان با اعداد معمولی توضیح داد . معادل قابل درک آن ، این است که تمام سطح ایالات متحده را با کتاب بپوشانیم تا ارتفاع ۳۵ متر

 کشور های توسعه یافته جهان ، بدون شک از راه ها و مسیر های زیر عبور کردن تا بتونن الان بر جهان آقایی کنن :

۱: ایجاد و بسط و توسعه ارتش رسانه ای که امروزه دیگه واقعا یک ارتش نیست بلکه به شکل یک امپراطوری رسانه ای و خبری دراومده !

 ۲: ایجاد و بسط و گسترش هوشمندانه و تکنیکال سازمان های تبلیغاتی ، فرهنگی ، فیلم سازی و انواع و اقسام نهاد های قدرتمند فرهنگی ، هنری ، مطبوعاتی و…

۳: ایجاد و بسط و گسترش لشگری از تولید کنندگان فوق حرفه ای محتوا در قالب های متنوع و سرمایه گذاری هنگفت در این زمینه برای اغوا و فریب سایر ممالک جهان با تسلط بر فرهنگ جوامع . که در این رابطه باید گفت امروز بیشتر جوامع جهان مصرف کننده ی تولیدات ضد فرهنگی اونا هستن !

۴: ایجاد و بسط و گسترش ارتش آموزشی و انگیزشی که کار اصلی اونا تربیت مدیران و، کادر سازی و پرورش نیروی انسانی کارآمد منطبق با نقشه ها و برنامه های استعمارگرانه و امپریالیستی هست .

تصویر تبلیغاتی ادیسون کینتوفون در سال ۱۸۹۵ میلادی . شرکت ادیسون در سال ۱۸۹۱ نمونه اولیه یک دستگاه کینتوسکوپ را با موفقیت به نمایش گذاشت که یک نفر را در یک زمان قادر به مشاهده تصاویر متحرک میکرد . چهار سال بعد ادیسون در بسیاری از نقاط جهان دارای نمایندگی فروش کینتوسکوپ شد

تصویر تبلیغاتی ادیسون کینتوفون در سال ۱۸۹۵ میلادی . شرکت ادیسون در سال ۱۸۹۱ نمونه اولیه یک دستگاه کینتوسکوپ را با موفقیت به نمایش گذاشت که یک نفر را در یک زمان قادر به مشاهده تصاویر متحرک میکرد . چهار سال بعد ادیسون در بسیاری از نقاط جهان دارای نمایندگی فروش کینتوسکوپ شد

اجازه بدین خیلی ساده و راحت بگم : کشور های توسعه یافته و مدرن ، پیش از هر چیز و هر کاری تونستن با استفاده بهینه و خلاقانه از دنیای گسترده رسانه ، ذهن و اراده ی سایر جوامع و مردم جهان رو در اختیار خودشون بگیرن .

خب حالا میشه این سوال رو مطرح کرد که چرا ما نتونیم ؟ چرا همین کار رو ما نکنیم و امپراتوری رسانه ای خودمون رو ایجاد نکنیم ؟

ما هم باید مهندسی معکوس از تکنیک ها و تاکتیک های این کشور ها ، الگو‌ریتم های مخصوص به خودمون رو طراحی کنیم .

به باور بنده حتی همین حالا و با همین گروه هایی که در شبکه های مجازی داریم و روزانه صد ها و بلکه هزاران پیام تبادل میکنیم ، میشه یک جبهه ی رسانه ای قدرتمند ایجاد کرد .

کافیه تا با کمی آموزش و با استفاده از انواع امکانات رایانه و گوشی های همراه و انواع نرم افزار های موجود وارد این سه عرصه بشیم تا بتونیم منطبق با نیاز و فرهنگ و بستر تقاضایی که وجود داره ، تحول بزرگی رو بوجود بیاریم . 

خدا رو شکر ازحیث سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی جوان و با انگیزه ، کشور ما هیچ مشکلی نداره . 

اما خب موضوع اینجاست که تمامی این امکانات و پتانسیل ها تا زمانی که منفصل ، تک رو ، فاقد طرح و نقشه و فاقد یک ساختار ستادمند هستن هیچ اتفاقی نمیوفته .

ساختار ستادمند چیز عجیب و غریبی نیست . ستادمند شدن یعنی یکپارچه سازی امکانات موجود با طرح و نقشه مدون برای رسیدن به اهداف معین هست ‌. 

این یکپارچه سازی باید شکل بگیره تا متناسب با استقبال ، تقاضا ، نیاز ، همراهی و همیاری جامعه ، یک فعالیت گسترده و عمیق و ماندگار رسانه ای رو ایجاد کنه!

و چنانچه این ساختار ستادمند و یکپارچه سازی امکانات و پتانسیل ها و اتحاد و‌ همراهی و پشتیبانی جمعی شکل نگیرد ، نه تنها هیچ موفقیتی تخواهدچیم داشت بلکه بیشتر از پیش در چنبره و سیطره ی امپراتوری رسانه ای امپریالیزم قرار خواهیم گرفت با دریایی بی نهایت از انواع مشکلات!

نویسنده : علیرضا مهدوی

دارای لیسانس کتابداری و محقق لوازم کمک آموزشی

فعال مدنی و پژوهشگر حوزه فرهنگی و اجتماعی 

مخاطب گرامی چنانچه در ارتباط با محتوای فوق هرگونه نظر و دیدگاه و پیشنهاد ی که دارید برای ما در بخش دیدگاه ها بنویسید . نویسنده مطالب فوق موظف است به نظرات و دیدگاه های شما پاسخ شایسه ارائه کند .

معرفی اجمالی شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر

لینک گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام

لینک گروه کشوری گفتمان روستا در ایتا

لینک کانال پایگاه اطلاع رسانی توسعه روستایی ایران

1 دیدگاه در “فورمول پیشرفت و توسعه

  1. احمد گفت:

    مظلوم ترین کلمه در فرهنگ ما
    « شهید کربلا » نیست چرا که خونش به عالَم ، عَلَم شد ،
    « وحدت شیعه و سنی » نیست چرا که تعدادی بدان باور مندند
    « آزادی » نیست چرا که حداقل نوع یواشکی آن رایج است
    « عشق » نیست چرا که هنوز گروهی بدان پایبندند
    « دشمن » نیست چرا که هنوز نتوانسته ایم همه ی دنیا را با خود دشمن کنیم
    « فلسطین و لبنان » نیست چرا که هنوز غمشان کشته مرده دارد
    بلکه ، مظلوم ترین کلمه ،
    « مستضعفان » است چرا که نه تنها اموالی که به نام ایشان مصادره شد به کام دیگران شد ،
    بلکه معنایش را از نو ساختند و بنیادش برانداختند :
    کلمه ای برهنه ، گرسنه ، بدون ارث !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *