فورمول پیشرفت و توسعه
بررسی دلایل توسعه یافتگی کشور ها و آقایی آنان بر جهان !
به قلم : علیرضا مهدوی
مسئله ی چرایی و چگونگی پیشرفت کشور های اروپایی و آمریکایی و اینکه چطور این کشور ها از نقطه حضیض اجتماعی و سیاسی به نقطه سروری و آقایی رسیدن همواره جزو موضوعات مورد علاقه کارشناسان و حتی مردم عادی بوده و هست .
ادعا ها و تحلیل های زیادی در این زمینه از سوی بسیاری از افراد متخصص و غیر متخصص مطرح شده که بعضاً قابل تامل و ارزشمند هستن و خیلیاشون هم فاقد هرگونه ارزش هستن .
در این نوشتار تصمیم دارم دلایل مطرح شده فوق رو از زاویه نگاه خودم و از روی تجارب و سوابق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی اعلام کنم .
کشور های توسعه یافته جهان ، بدون شک از راه ها و مسیر های زیر عبور کردن تا بتونن الان بر جهان آقایی کنن :
۱: ایجاد و بسط و توسعه ارتش رسانه ای که امروزه دیگه واقعا یک ارتش نیست بلکه به شکل یک امپراطوری رسانه ای و خبری دراومده !
۲: ایجاد و بسط و گسترش هوشمندانه و تکنیکال سازمان های تبلیغاتی ، فرهنگی ، فیلم سازی و انواع و اقسام نهاد های قدرتمند فرهنگی ، هنری ، مطبوعاتی و…
۳: ایجاد و بسط و گسترش لشگری از تولید کنندگان فوق حرفه ای محتوا در قالب های متنوع و سرمایه گذاری هنگفت در این زمینه برای اغوا و فریب سایر ممالک جهان با تسلط بر فرهنگ جوامع . که در این رابطه باید گفت امروز بیشتر جوامع جهان مصرف کننده ی تولیدات ضد فرهنگی اونا هستن !
۴: ایجاد و بسط و گسترش ارتش آموزشی و انگیزشی که کار اصلی اونا تربیت مدیران و، کادر سازی و پرورش نیروی انسانی کارآمد منطبق با نقشه ها و برنامه های استعمارگرانه و امپریالیستی هست .
اجازه بدین خیلی ساده و راحت بگم : کشور های توسعه یافته و مدرن ، پیش از هر چیز و هر کاری تونستن با استفاده بهینه و خلاقانه از دنیای گسترده رسانه ، ذهن و اراده ی سایر جوامع و مردم جهان رو در اختیار خودشون بگیرن .
خب حالا میشه این سوال رو مطرح کرد که چرا ما نتونیم ؟ چرا همین کار رو ما نکنیم و امپراتوری رسانه ای خودمون رو ایجاد نکنیم ؟
ما هم باید مهندسی معکوس از تکنیک ها و تاکتیک های این کشور ها ، الگوریتم های مخصوص به خودمون رو طراحی کنیم .
به باور بنده حتی همین حالا و با همین گروه هایی که در شبکه های مجازی داریم و روزانه صد ها و بلکه هزاران پیام تبادل میکنیم ، میشه یک جبهه ی رسانه ای قدرتمند ایجاد کرد .
کافیه تا با کمی آموزش و با استفاده از انواع امکانات رایانه و گوشی های همراه و انواع نرم افزار های موجود وارد این سه عرصه بشیم تا بتونیم منطبق با نیاز و فرهنگ و بستر تقاضایی که وجود داره ، تحول بزرگی رو بوجود بیاریم .
خدا رو شکر ازحیث سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی جوان و با انگیزه ، کشور ما هیچ مشکلی نداره .
اما خب موضوع اینجاست که تمامی این امکانات و پتانسیل ها تا زمانی که منفصل ، تک رو ، فاقد طرح و نقشه و فاقد یک ساختار ستادمند هستن هیچ اتفاقی نمیوفته .
ساختار ستادمند چیز عجیب و غریبی نیست . ستادمند شدن یعنی یکپارچه سازی امکانات موجود با طرح و نقشه مدون برای رسیدن به اهداف معین هست .
این یکپارچه سازی باید شکل بگیره تا متناسب با استقبال ، تقاضا ، نیاز ، همراهی و همیاری جامعه ، یک فعالیت گسترده و عمیق و ماندگار رسانه ای رو ایجاد کنه!
و چنانچه این ساختار ستادمند و یکپارچه سازی امکانات و پتانسیل ها و اتحاد و همراهی و پشتیبانی جمعی شکل نگیرد ، نه تنها هیچ موفقیتی تخواهدچیم داشت بلکه بیشتر از پیش در چنبره و سیطره ی امپراتوری رسانه ای امپریالیزم قرار خواهیم گرفت با دریایی بی نهایت از انواع مشکلات!
نویسنده : علیرضا مهدوی
دارای لیسانس کتابداری و محقق لوازم کمک آموزشی
فعال مدنی و پژوهشگر حوزه فرهنگی و اجتماعی
مخاطب گرامی چنانچه در ارتباط با محتوای فوق هرگونه نظر و دیدگاه و پیشنهاد ی که دارید برای ما در بخش دیدگاه ها بنویسید . نویسنده مطالب فوق موظف است به نظرات و دیدگاه های شما پاسخ شایسه ارائه کند .
معرفی اجمالی شرکت توسعه دامپروری اندیشه مهر
لینک گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام
مظلوم ترین کلمه در فرهنگ ما
« شهید کربلا » نیست چرا که خونش به عالَم ، عَلَم شد ،
« وحدت شیعه و سنی » نیست چرا که تعدادی بدان باور مندند
« آزادی » نیست چرا که حداقل نوع یواشکی آن رایج است
« عشق » نیست چرا که هنوز گروهی بدان پایبندند
« دشمن » نیست چرا که هنوز نتوانسته ایم همه ی دنیا را با خود دشمن کنیم
« فلسطین و لبنان » نیست چرا که هنوز غمشان کشته مرده دارد
بلکه ، مظلوم ترین کلمه ،
« مستضعفان » است چرا که نه تنها اموالی که به نام ایشان مصادره شد به کام دیگران شد ،
بلکه معنایش را از نو ساختند و بنیادش برانداختند :
کلمه ای برهنه ، گرسنه ، بدون ارث !