اخبار حوزه دام و طیور و کشاورزی

ژاپن فرصت طلایی برای لبنیات ایران

ژاپن فرصتِ طلایی برای تجارت لبنیات ایران

سقوط دامپروری ژاپن به دلیل پیرسالی جمعیت

به قلم : امید قربانی

بر اساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت ژاپن ، طی بیست سال اخیر ( از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۹ ) از تعداد کل دامداری های فعال در این کشور بیشتر از ۶۰ درصد واحد ها تعطیل شده اند که این تعطیلی ها همچنان با سرعت بالایی ادامه دارد .

آنچه به عنوان دلایل این تعطیلی و سقوط دامداری ها توسط دولت و وزارت کشاورزی ژاپن اعلام شده به شرح زیر است :

۱: سختی کار و جزو مشاغل سخت بودن دامداری ۲: مستمر و بدون توقف و تعطیلی بودن دامپروری 

۳: کمبود نیروی کار جوان و عدم تامین نیرو بدلیل پیرسالی جمعیت در ژاپن

۴: کمبود راننده و سیستم حمل و نقل و ترابری در حوزه کشاورزی و دامپروری 

۵: واردات گسترده لبنیات از کشور های ایالات متحده آمریکا و نیوزلند

۶: افزایش تعرفه و نرخ برخی از خدمات حوزه کشاورزی و دامپروری 

بر اساسِ همین آمارها ، تولیدِ شیر و لبنیات در ژاپن کاهش بسیار چشمگیری پیدا کرده است به گونه ای که سطح تولیدات داخلی این محصولات از ۸/۷ میلیون تن در سال ۱۹۹۸ به ۷/۲ میلیون تن در سال ۱۹۱۹ رسیده است. 

استان هوکایدو از ده ها سال پیش تا کنون قطب دامپروری ژاپن با میانگین تعداد ۷۷ راس گاو شیروار در گله هاست .

با همه ی این تفاصیل مصرف لبنیات در ژاپن کاهش نداشته بلکه به دلیل محبوبیت روز افزون پنیر سرانه مصرف لبنیات در این کشور فزونی بوده و در حال افزایش است .

سهمِ عمده ی تجارت لبنیات در ژاپن را تجار ، بازرگانان و تعاونی های لبنی آمریکایی در دست دارند و بدون هرگونه رقیبِ جِدّی ، سالانه میلیون ها دلار سودآوری دارند .

شرکت ها و تعاونی های بزرگ لبنی آمریکا با تحلیل ذائقه ی ژاپنی ها و سایر مولفه های تبلیغاتی توانسته اند جایگاه ویژه ای در صنعت لبنی ژاپن و صادرات شیر به این کشور پیدا کنند .

رشد منفی جمعیت ( پیر سالی ) در ژاپن و فرهنگ سازی قدرتمند و دیرینه ، اجازه کاهش مصرف شیر و لبنیات را در این کشور نداد . همچنانکه شاهد بودیم در پاندمی جهانی کرونا ویروس ، یوشیو شیتامورا با پوشیدن لباس گاو شیری صراحتا در تلویزیون ملی این کشور به ترویج مصرف شیر و لبنیات پرداخت .

کشور ژاپن ، ظرفیت بالقوه‌ای برای صادرات لبنیات ایران میتواند باشد . چه خوب بود اگر تعاونی های دامپروری ، صنایع و شرکت های لبنی بزرگ کشورمان با ورود جدی و قدرتمنانه به این کشور ۱۲۵ میلیون نفره ، سهم مناسبی در این بازار پیدا می‌کردند .

ژاپن در حال حاضر یک فرصت طلایی ناب و نایاب برای صادرات شیر و لبنیات ایران است که باید قدر آن را دانست . ورود به بازار لبنیات ژاپن همچنین گذرگاهی ست برای ورود به سایر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا که بیش از هفتصد میلیون مصرف کننده دارد در حالی که تولید کنندگان دامپروری این منطقه توان پاسخگویی مناسب به بازار را ندارند .

نویسنده : مهندس امید قربانی

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد کشاورزی و دامپروری 

مدیر عامل گروه مهندسی توسعه دامپروری ایران 

مدیر گروه تخصصی صنعت دام ایران در تلگرام

گندم های خونین ، این تهدید بوی توطئه انگلیسی میدهد

مقالات بیشتری از امید قربانی بخوانید:

گندم های خونین ، تهدید گندمکاران بوی توطئه انگلیس میدهد

فریب شما فواره های خشم کشاورزان را در پی خواهد داشت

به خاطر ۲ هزار تومان ، ۲۰ میلیون رای پرید

گندم سیاسی ترین کالای تولید شده در ایران است

1 دیدگاه در “ژاپن فرصت طلایی برای لبنیات ایران

  1. Khabardam گفت:

    سقوط مصرف گوشت و لبنیات در ایران . به گزارش سرویس داخلی پایگاه خبری تحلیلی خبردام ، صفدر نظری در صفحه شخصی خود نوشت : آمار فائو از سقوط سهمگین مصرف داخلی لبنیات و گوشت در ایران خبر می‌دهد . طبق گزارش فائو تولید شیر و محصولات لبنی ایران در سال گذشته میلادی ۲۶۸‌ هزار تن کاهش یافته و به ۷/۸ میلیون تن رسیده است. واردات لبنیات کشور نیز ۳۳‌ هزار تن افت کرده است. رکورد سرانه مصرف لبنیات در ایران در میانه دهه ۸۰ در حدود ۱۰۰ کیلو گرم بوده است و در حال حاضر در حالت خوش‌ بینانه ۷۰ کیلو گرم است.
    خبردام پایگاه اطلاع رسانی و مطالبه گری صنعت دامپروری و کشاورزی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *