پایگاه سراسری پاترا

رنج هایی که هر روز افزوده میشوند

رنج هایی که هر روز افزوده میشوند

به قلم : دکتر آیت پیمان

 درد جامعه دینی ما آنقدر بزرگ است که این مسائل واقعه ی این روزها دیگر مثل خلیدن یک خار کوچک در پای دین زخم خورده و چاک چاک شده ی ماست . 

مهم تر از همه ی این درد ها ، دنیا گرایی و میل به تجمل و اشرافیگری و رسوخ آن حتی در دفاتر و بیوت برخی از عالی ترین مقامات دینی و عالمان ربانی ماست که در کنار فاجعه معیشتی اکثریت طلاب حوزه ها و کاهش دردناک ورودی و ریزش و خروج طلاب از حوزه ها و بازگشت شان به اوطان خود به دلیل گرانی مسکن و هزینه زندگی مشاهده میشود .

طلاب میبینند که اساتید شان با ثروت هایی با منشاء مجهول ، به ساختن کاخ حوزه های پر از اسرافکاری و تبذیر و مجلل سازی و عریض و طویل ساختن حوزه های اعیانی مثل همین حوزه ۲۳ هزار متر مربعی یک داعی ساده زیستی و قناعت در شمال تهران و موارد متعدد دیگر در قم و شهرستان هایی که امروز طلبه و استاد حداقلی هم‌ ندارند ، زخم روی زخم پیکره ی دین و هویت حوزه شیعه وارد میکنند . 

سئوال همه این است که چرا اینقدر زمین و پول و انواع رانت در اختیار یک عالم قرار بگیرد که بزرگترین حوزه لاکچری را بسازد و باز اینقدر زمین و پول اضافه بیاورد که اطرافیانش وسوسه شرکت سازی و تصرف کلان پیدا کنند ، چو گل بسیار شد پیلان بلغزند !

  آیا خدا راضی است که طلاب فقیر محتاج یک وام ۵ میلیون تومانی برای دندان درد و بیماری خود یا زن و فرزندشان باشند و هیچ فریاد رسی در بیوت اعاظم هم پیدا نکنند ؟ 

آیا خدا و امام زمان از بزرگان دینی ما راضی می شوند که حتی از قرض الحسنه و انفاق که امر خداوند است برای طلاب امتناع میکنند ولی وقتی از دنیا میروند مکرر حرف از حساب های سپرده های بانکی اعجاب آور و شبهه دار و چند ده میلیاردی و سالها بجا مانده در حساب های پر سود زده شده است و همه بگوش مردم دردمند و گرفتار می رسد ؟ 

آیا مردمی رویگردان شده از دین و روحانیت را میشود ملامت کرد ؟ آیا اعتماد مردم به مراجع و روحانیت دیگر باره بهبود می یابد ؟ 

والله این سال های اخیر واسطه شدیم تا آقایانی که مکرر به ربوی بودن معاملات و سود و جریمه بانکی اعتراض میکردند و اعتنایی به آنها نشد ، اعتراضا پول هایشان را از بانک های آلوده به ربا خارج کنند و به دو بانک قرض الحسنه رسالت و مهر ایران انتقال دهند که ربوی نیستند ولی همه آقایان وقتی متوجه شدند سود سپرده هایشان دو درصد و چهار درصد میشود حتی یک نفرشان حاضر نشد از سود بانکی بیست درصد و بالاتر بگذرد و یا خواستند اما آقا زاده ها و دفاتر نگذاشتند .   

خانه اعتماد مردم از پای بست ویران شده است و هر روز ضربه سهمگین جدیدی به این خانه وارد میشود . 

نامه آقای صدیقی دیگر فایده نمی بخشد بلکه سرکنگبینی است که بر این سودا می افزاید و روغن بادامی است که خشکی مینماید . دقیقا مصداق عذر بدتر از گناه است .  

نویسنده : دکتر آیت پیمان 

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی

 مقالات و مطالب بیشتری در این وبسایت بخوانید:

شیخ الرئیس ابو علی سینا ، شاخص جهانی 

مملکت مردم دانا میخواهد/ امید قربانی

اقتصاد دامپروری ، درامد شما را افزایش میدهد

1 دیدگاه در “رنج هایی که هر روز افزوده میشوند

  1. tajik گفت:

    آیا خداوند وجود دارد یا وجود ندارد ؟ این پرسشی ست که ذهن بشر را طی هزاران سال گذشته به خود مشغول کرده است . پیش از اثبات یا انکار خدا لازم است روشن شود که اصلا خود خدا چیست و کسانی که از خدا صحبت میکنند در واقع از چه سخن می گویند ؟
    اگر از دین داران و خدا پرستان بپرسید خدا چیست جواب خواهند داد : خدا خالق جهان هستی و بوجود آورنده جهان است ‌. خب این پاسخ اشکال دارد و پاسخ درستی به آن سوال نیست . اشکال این پاسخ بی ربطی آن به موضوع است چون من سوال نکرده ام که خدای شما چه کرده است و چه چیزی را بوجود آورده است ، بلکه پرسیدم خدا چیست ؟ من از ماهیت خدا پرسیدم !
    خلقت و آفرینش جهان هستی یک فعل و یک کار است نه چیستی و ماهیت خدا ‌. خدا باوران و معتقدان به وجود خدا در مواجهه با این گونه پرسش ها و چالش ها به لکنت می افتند و الکن میشود زبان آنها . و حالا شاید از من بپرسید که این پرسش چه اهمیتی دارد ؟
    اهمیت این پرسش از این روست و بدین جهت است که اگر قادر نباشیم هیچ تصوری از خدا داشته باشیم آنگاه تمام جملاتی که در آن کلمه خدا به کار رفته است بی معنا خواهد شد . همچنانکه میبینیم بی معناست ! بی ربط است!
    حالا بیاییم از قرآن که میگویند زبان و کلام خداوند است درباره خدا بپرسیم و بگوییم خدا چیست ؟
    قرآن این چنین به ما جواب میدهد : لیس کمثله شیی . یعنی هیچ چیزی مثل خدا نیست . پرسش بعدی این است ست که ما از چیزی که مثل هیچ چیز دیگری در جهان نیست چه فهم و تصور و تجسمی داریم ؟

    در این نکته شکی وجود ندارد که فهم و درک ما انسان ها متوقف به تجربیات حسی است . مثلا اگر کسی کلمه اورانگوتان را بشنود و از ما بپرسد چیست ، به او خواهیم گفت نوعی حیوان است شبیه به بوزینه !

    و همینطور اگر کسی کلمه اوگالیپتوس به گوشش برسد و بپرسد اوکالیپتوس چیست ، به او خواهیم گفت که اوکالیپتوس نوعی درخت است با فلان مشخصات و ویژگی ها اما اگر کسی از یک شیی سخن بگوید که ما هیچ تصور عینی و یا انتزاعی شبیه به آن نداشته باشیم ، آیا فهمی از سخن او خواهیم داشت ؟ صد البته و بدون شک هیچ تصوری از آن نخواهیم داشت .
    این چنین است که سخن گفتن و فکر کردن از خدا ، سخن گفتن از خدا بی معنا و بی ربط است باید به کسی که از خدا سخن می گوید پرسید : از چه سخن میگویی ؟ چرا جواب پرسش ما را نمیدهی ؟
    برای بررسی و مطالعه هر پدیده ای ابتدا باید یک تعریف مشخص براش ارائه بدیم . گزینه اول واژه عدم است
    در لغت نامه های معتبر ، این واژه یعنی نیستی ، یعنی فقدان ، یعنی نیستی و در کل به معنای هر چیزی ست که در مقابل وجود باشد به آن عدم گفته میشود .
    گزینه دوم واژه وجود هست :
    وجود ماده در کتاب علوم ابتدایی یعنی هر چیزی که وزن دارد و فضا را نیز اشغال میکند . این ها ساده ترین تعاریف این دو گزینه بود .
    اما در مورد پدیده خدا هنوز هیچ تعریف مشخصی ارائه نشده است ‼️

    ۱… پس اولا ابتدا دین مداران باید یک تعریف مشخص برای خدا ارائه بدهند

    ۲…. سپس دلایل و براهین خویش را مبنی بر وجود آن ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد .
    نتیجه نهایت امر اثبات مدعا با مدعی میباشد نه اینکه ما دلایلی برای عدم وجودش بیان کنیم .
    پس باید اول تمام خدایان از اول پرستش انسانی تعریف کنید بعد شروع به اثبات تک تک کنید و در نهایت همه انهارا با اصول عقلانی یکی کنید .
    غیر از این راه درست و عقلانی دیگری وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *